donderdag 26 november 2009

Soep


Ook al bekeerd tot het soep eten? Sinds de start van mijn gezonde levensstijl-avontuur heb ik soep leren appreciëren. Was het aanvankelijk een reddingsboei om dat eeuwige gat in maag te vullen, stilaan heb ik de smaak leren waarderen.
In 1998 startte ik -bij het ten ziele gegane- Slanklijners. Een strengere versie van Weightwatchers. Daar werd ons elke week het mantra "soep, soep, soep" aangeleerd. Elke week ook een "soep van de week". Ergens moet nog een schriftje liggen waar ik nauwgezet alle soepen in noteerde. Soep heeft me door heel wat hongerige momenten geholpen.
En ik werd gebeten door de smaak van soep, door het geruststellende gevoel dat er iets was dat je kon eten zonder bouwstenen aan te rekenen, en later bij mijn overstap naar WW, zonder points aan te rekenen.

Soep geeft me inderdaad een veilig gevoel... Voor iemand die steeds bang is door onverwachte omstandigheden een hongerige dag tegemoet te gaan, is soep het antwoord. Ik ben pas helemaal ontspannen als ik weet dat er een portie soep mee op pad gaat. Met alle mogelijke maten en vormen van foodcontainers tegenwoordig, is dat héél gemakkelijk.
Door gastvrouw te spelen bij een Tupperware-avond heb ik ook nog eens een handige soepdoos gekregen, die past in de deur van de koelkast.

Soep is gemakkelijk, al de diepvriesgroenten maken het nog gemakkelijker. Een goed gevulde diepvries en je kan zo een soep in elkaar draaien. Heb je zin om het wat ingewikkelder te maken, ga je gang, hak, snijd fijn... Liggen er nog groenten te zieltogen in de koelkast, gooi ze bij de rest of gebruik ze als basis voor de soep.

Net als de rest van de hele wereld momenteel,probeer ik seizoensgebonden te kopen(laten we zwijgen overde roma-tomaten in het groentenmandje op mijn aanrecht), dus toen ik laatst raapjes zag liggen, wou ik wel eens experimenteren... Raapjessoep it was!




Raapjessoep
350g raapjes, in blokjes
1 ui, gesnipperd
1 preiwit, gesnipperd
1,5 l groentebouillon (ik gebruik 1 blokje groentebouillon)

Kook de groenten in de groentebouillon. Ongeveer 20 min. Mixen. Eten. Eventueel wat zout en peper toevoegen.

Propoints: 0

Geen opmerkingen: