maandag 28 december 2009

Genieten van de vakantie en een visgyros

Mijn kerststrijdplan was goed in theorie... in de praktijk ligt het iets moeilijker.
Ik gooi niet alle goede voornemens overboord, maar de propoints worden "soepel" gerekend. Geen dagen waarin mijn mond niet stil staat, die zijn echt verleden tijd, maar ik ga zeker over mijn 29 propoints elke dag.
Kerst was 2 dagen eten, Sonja Kimpens kan echter trots zijn: mijn maag is duidelijk kleiner dan vroeger. De massa's voedsel die vroeger een weg naar mijn maag vonden, zijn niet meer van deze tijd. Natuurlijk heb ik geprobeerd (trial and error noemen ze dat),met als gevolg: gekke dromen 's nachts, dorst, dorst, een vreselijke vieze smaak in mijn mond 's ochtends... Gewoon BLAH!
Eetgoeroe Sonja Kimpens heeft dan toch ergens gelijk dat je lichaam signalen geeft.
Aandachtige lezers hebben de naam Sonja Kimpens al twee keer (drie keer) gelezen, geen paniek, ik bekeer me niet tot een andere religie. Maar ik heb de gewoonte om bij een bibliotheekbezoek steeds even langs de kookboekensectie te lopen. In een klein dorp wonende, is die niet zo uitgebreid, de Goddelijke Huisvrouw van Nigella heb ik al meerdere keren mee naar huis genomen, dus die eventjes niet. En ik ben weer in een leergierige bui, dus wou ik wat meer weten over voeding.
Onze goede vriendin Sonja heeft op veel punten gelijk, maar is toch een beetje té streng voor mij. Voeding heb je nodig om te leven, maar eten is voor mij ook een plezier, niet enkel een manier om mijn metabolisme in gang te houden. Dus mij af en toe eens te buiten te gaan aan gadgetvoeding is noodzakelijk voor mijn goede humeur. En voor mijn huwelijk!

Wat heb ik deze vakantie dan allemaal uit mijn keukenschort getoverd? Tot mijn grote spijt niet al teveel. Ik ben wel de goddelijke huisvrouw geweest wat betreft mispelconfituur en kweeperengelei. Uren heb ik mispels door de passe-vite gedraaid (ik beschouw dat als armspiertraining) en kweeperen in stukken gehakt (zeer goede anti stress oefening). De kids waren ook thuis, en een dolle tweeling van 4 in huis schept ook niet altijd de ideale sfeer voor wat geexperimenteer in de keuken. Behalve dan het samen koken: warme chocolademelk, kerstkoekjes bakken, .... Sommige dagen werd er goed gekookt, andere dagen werden de restjes verwerkt, en ook de diepvriesvoorraad werd zoveel mogelijk verwerkt, kwestie van plaats te maken voor de Oudejaarsavondgerechten.
En ik ben vooral hier blijven hangen. Recepten opzoeken en bekijken en een beetje kwijlen... Maar zoals Pioneer Woman zelf zegt: "stay away from the butter".

Eén keer heb ik echt gepland en dat bleek dan ook een ideale strategie te zijn. Na een bioscoopuitstap (Plop en de Baby) en een zak chips en popcorn later (ik pleit schuldig voor de popcorn) kwamen we toch nog uitgehongerd thuis en moest het avondmaal enkel nog eventjes in de wok worden gegooid.

Visgyros (voor 4 personen, maar dit werd vlot binnen gelepeld door 2 grote en 2 kleine mensjes).

600 g witte vis (ik gebruikte kabeljauw)
1 rode, 1 groene en 1 gele paprika
1 ui
200 ml witte wijn
4 kfl olijfolie
4 el ketjap
1 doosje tomatenpuree
Zout en peper, paprikapoeder en eventueel wat curry voor de liefhebbers

Meng de olijfolie met de helft van de witte wijn, de kruiden en de ketjapsaus. Kruid goed door (voor de durvers).
Snijd de paprika in dunne reepjes (hoe dunner, hoe beter, als je daarvoor het geduld hebt) en de ui doormidden en dan in dunne reepjes (zelfde systeem als de paprika).
Doe de groentjes bij de marinade meng met de vis en zet minstens 4 u (of tot de volgende dag) weg op een koele plek.

Wanneer de dag nadien (of 4u later) de honger toeslaat, laat je de vis en groenten uitlekken, terwijl de wok opwarmt. Dan gooi je de hele boel in de wok, voeg je de tomatenpuree en rest van de witte wijn toe, 10 min roerbakken en klaar.
Het enige moeilijke aan dit recept is de rijst of pasta op tijd klaar hebben....
De vis kan gerust wat blijven sudderen, maar valt dan gemakkelijk uit elkaar. Ziet er wat slordiger uit, smaakt even lekker.... (en je kan hem zo ongeneerd naar binnen lepelen in de zetel voor de televisie).

Propoints: 5. (zonder rijst, pasta of aardappelen)

Geen opmerkingen: