dinsdag 8 december 2009

Linzensoep en schaderapport

Na een "blah" weekje en een paar daagjes ziek thuis met een sinusonsteking, ben ik weer op het rechte Propointspad... Een weekje zonder sport, een weekje troost-eten, ik ging de weegschaal niet met een gerust hart tegemoet. Excuses om niet te gaan, spookten door mijn hoofd,maar ik moest mijn nieuwe calculator inruilen omdat hij niet goed werkte, en ik moest niet zo verdomd kinderachtig doen!
Dus, hup richting cursus. De schade viel mee, ook na een Sinterklaasweekend met etentjes bij de grootouders. 300 gram erbij... Niet onoverkomelijk!

Ik heb ook -misschien tegen beter weten in- de mint chocolate bonbons gekocht. Eerlijk? Alweer niet mijn smaak, net als de repen, té zacht, té zoet en eigenlijk té duur. Dus, neen, mij hebben ze weer één keer gehad, maar ik pas voor de volgende keer. Ik ben er zeker van dat anderen ze lekker vinden, maar net zoals met de chocolademousse: ik hou niet echt van light-gedoe. Ik tel dan liever de Propoints voor een échte reep of écht snoepje...Zoals vanavond, ik heb net 2 Chokotoffs gegeten, voor 2 Propoints. Lekker, en nog eens zo lekker als je weet dat ze netjes in jouw dagtotaal passen.

Wat heeft dat nu allemaal met linzensoep te maken? Vorige week in de cursus merkte ik dat er veel leden worstelden met het nieuwe systeem. Velen hadden points tekort. Ik had enkele weken daarvoor een linzensoep gemaakt à la Gordon Ramsay, porties in de diepvries gestopt zodat ik steeds een snelle lunch had. Bij omrekening naar het Propoints-systeem bleek dat ze niet zo "duur" was. Ze is hartig, vult goed en maakt haar naam van verzadigend helemaal waar. Linzen worden daarbij ook nog beschouwd als "superfood", ze zijn goedkoop, dus waar wacht je op. Ok, ze hebben de kwalijke reputatie van winderigheid te veroorzaken, maar je hoeft niet de hele ketel in één keer op te eten!

Linzensoep (naar het recept van Gordon Ramsay "Gezond leven")
Voor 4 personen.

275g rode linzen
4kfl olijfolie
1 grote ui, gepeld, fijn gesnipperd
2 grote tenen knoflook, gepeld, fijngesneden
1 tl gemalen komijn
1 tl gemalen koriander
2 tl garam masala
1/2 tl gemberpoeder
1/2 tl kurkuma
1 el tomatenpuree
8 dl groente- of kippenbouillon

Spoel de linzen af en laat ze goed uitlekken. Verhit de olie in een pan met dikke bodem en fruit daarin de ui en knoflook 4-6 minuten licht goudbruin. Roer de gemalen specerijen en de tomatenpuree erdoor en fruit alles nog 2 minuten.

Voeg de linzen toe en giet de bouillon erbij. Breng alles aan de kook en draai dan het vuur heel laag. Laat de linzen in de onafgedekte pan zachtjes in 25-30 minuten heel gaar woden, roer ze af en toe. Lijkt de soep tegen het einde van de kooktijd te dik, voeg dan nog een scheutje water toe.

Pureer de helft van de soep en giet de gepureerde soep terug in de pan.

De soep hoort vrij dik te zijn, maar als je ze nogte dik vindt, voeg dan nog wat bouillon bij.

Smakelijk!

6 propoints.

Geen opmerkingen: