zaterdag 27 februari 2010

Cajun chicken pasta


Ik ben een "foodieblog-lezer". Ik heb zelfs een mailaccount waar enkel de verwittigingsmails aankomen van alle foodblogs and receptensites waar ik me heb ingeschreven.
Misschien niet zo'n goed idee voor iemand die wat gewicht kwijt kan, maar er zijn ook gezonde receptensites bij... Eigenlijk zijn de meeste gezonde recepten,of gemakkelijk ombouwbaar.

Veel sites zijn Amerikaans,tja, ik ben een Amerika-liefhebber. Sinds mijn eerste bezoekje aan NY, héél lang geleden, was ik verkocht. En toen mijn toekomstige man enkele jaren geleden een hele tijd ging studeren en woonde in Phoenix en Arizona, was ik helemaal verloren... De natuur, de hitte, de keuken... Ik ben ook één van die Europeanen die zijn vooroordelen van hamburgers en slechte koffie heeft opzijgeschoven... OK, de slechte koffie is een feit, of je betaalt je blauw aan de speciale Starbucks-mengelingen.
De Amerikaanse keuken is gevarieerd, een mengelmoes van invloeden en vooral lekker. Ik bedoel maar: Jamie Oliver heeft er zelfs een boek over geschreven!

Eén van mijn geliefde sites is de Pioneer Woman. Fantastische foto's, heerlijke recepten. Recepten die wel moeten aangepast worden, van een dame die boter tot een een voedingsgroep op zichzelf heeft gebombardeerd, kan je moeilijk WW-recepten verwachten. Maar veroordeel haar niet: ze is mama van 4, is getrouwd met een cowboy en woont op een immense ranch... Een zittend beroep kan je dat moeilijk noemen...

Cajun Chicken Pasta.
Ingredienten voor 1 persoon:



-100 g kip
-200 fettucine
-1 kfl olijfolie
-1 kfl boter
-1/2 groene paprika, in reepjes
-1/2 rode paprika, in reepjes
-1/2 rode ui, dunne ringen
-3 lookteentjes, gepeld en gehakt (Dracula zal vannacht niet langskomen)
-4 romatomaten, in blokjes
-kippebouillon (200 ml)
-60 ml witte wijn
-60 ml room (ik gebruik Balade So Light 3%)
-cajun mix kruiden (esentiëel, ik kocht de mijne in de Makro, van Ducros)
-cayennepeper
-zwarte peper
-zout
-peterselie (vers of gedroogd, of diepvries)


Snijd de kip in hapklare stukjes. Kruid met Cajun kruiden, niet zuinig zijn. De cajun kruiden zijn essentieel!
Ik vond mijn potje in de Makro: het ziet er zo uit. Ik weet dat er ook kleine versies van bestaan, van een ander merk, vaak zijn te verkrijgen bij slagers, naast de kipkruiden enz...



Verhit ondertussen de olie en de boter in een wok of een pan met zware bodem. Als de olie warm is, voeg je de kip toe, laten even bakken, de stukjes moeten mooi bruin zijn. Doe het desnoods in twee keer zodat alle stukjes naast elkaar op de bodem kunnen liggen.
Neem de kip uit de wok/pan en voeg de groenten toe. Laat zacht worden.
Voeg daarna de kip weer toe, de wijn, bouillon en de overige kruiden.
Ik deed er op dit moment ook al de room bij, maar doe dit niet. De room gaat kabbelen... de smaak blijft goed, het uitzicht iets minder...
Terwijl alles staat te sudderen, kook je de fettucine klaar.
Als de fettucine klaar is (niet te zacht, hij suddert nog even mee met de rest) voeg je hem toe aan het kip-groentenmengsel. Voeg dan ook de room toe. Goed mengen (morsen mag). Eventueel nog bijkruiden met Cajun kruiden.

Opdienen en eten!

Propoints: 13. Gerechtje vol smaak en groentjes! En een hele portie!

PS. Ik neem mijn foto's met mijn gsm, dus ze zijn niet al te artistiek verantwoord. Als je het gerecht in al zijn glorie wil bewonderen, neem dan een kijkje hier
En vergeet de site niet direct bij jouw favorieten te zetten....

Geen opmerkingen: