woensdag 3 februari 2010

WW onderwerp deze week: de 4 musketiers

Maandagavond tijdens de bijeenkomst ging het over de 4 onafscheidelijke musketiers: Aramis, Athos, Porthos en d'Artagnan. Iedere musketier stond voor een voedingsgroep: eiwitten, koolhydraten, vezels en vetten.
Ik identificeerde mezelf direct met Porthos, de levensgenieter... Tot ik te horen kreeg dat Porthos de vetten vertegenwoordigde. Vetten, een probleemzone voor mij, niet dat ik er teveel van eet, integendeel... Als ik terugkijk in mijn planners zie ik dat ik vaak de vetstoffen vergeet. Bij de warme maaltijd is het geen probleem, olijfolie of margarine om te bakken, maar voor de rest... Ik heb nooit boter gesmeerd op mijn brood (de enige uitzondering: goede boter op lekker rozijnenbrood, een klein rozijnenbrood kon ik trouwens gemakkelijk opeten... alleen).
Mayonnaise op sla zegt me niks, liever wat kruidenazijn, balsamico azijn...

Dus deze week let ik extra op mijn vetten, alhoewel ik mijn points liever aan iets anders besteed.
Vetten zijn nu eenmaal belangrijk, sommige vitamines zijn enkel door vet oplosbaar, maar vetten hebben nog andere functies:

* het leveren van energie voor lichamelijke activiteiten;
* het leveren van energie voor het op peil houden van de lichaamstemperatuur.
* de opbouw van het lichaam, vetten worden gebruikt voor de aanmaak van het celmembraan.

Verder was er nog een hevige discussie tijdens de cursus over sporten, beweging en de tijd vinden om te bewegen. Maar dat is stof voor een andere post.

Zoals ik had vermeld, deze week loop ik weer over van de culinaire inspiratie. Groot was mijn vreugde toen ik in de diepvries nog aardbeien, frambozen en bosbessen vond. 's Woensdags eet de dolle tweeling pannenkoeken als middagmaal. Ik ben geen echte fan van pannenkoeken, maar heb vaak geen geduld om iets anders voor me klaar te maken.
De aardbeien zorgde echter voor een echte dessertlunch, ik had alvast een portie vet binnen (margarine in de pan) en calcium.

Zeg nu zelf, ziet dit er WW uit???



Het recept is heel eenvoudig. Standaardrecept voor pannenkoeken (ik gebruik 1 ei, 500ml magere melk, 200g bloem).
De pannenkoeken weeg ik af (60g pannenkoek is 4 Propoints).
De toeters en bellen zijn hier: aardbeien uit de diepvries
(tip: sla je voorraad in als de Lidl nog eens bosbessen, frambozen, enz in de tijdelijke aanbieding heeft, het is fantastisch om een putje winter je yoghurt of platte kaas op te "pimpen"of pannenkoeken natuurlijk).

Verwarm de aardbeien in de magnetron, voeg eventueel wat zoetstof toe. Als de aardbeien warm zijn, kan je een gedeelte mixen, of pletten met een vork (dat heb ik gedaan, geen geduld).
Giet over de pannenkoeken, bestuif met wat poedersuiker (10 gram).

Propoints: 9.

Evalutie... zie foto:

Geen opmerkingen: