zaterdag 13 maart 2010

Knoflookgarnalen met zoete chilisaus




Vrijdag, rond 15.00 wordt het lastige kind in me wakker:"ik wil iets lekkers, ik wil iets lekkers, NU".
Ik ben op het werk en heb nog 1 sinaasappel en een paar kiwi's. De sinaasappel wordt opgegeten...
"Nog, nog".
Een strooptocht... ik vind 1 pudding, espressosmaak.
Hoeveel propoints zou dat zijn? Geen idee.
Het is koemelk, zou ik dat wel eten. "Ja".
Ik heb toch goed gesport, dus heb wel Activitypoints.
Pudding wordt gegeten, eigenlijk niet zo lekker.
"Ik wil nog iets"
Neen, met speculaaskoekjes begin je niet!

In de auto op weg naar huis, draaien de gedachten rond het avondeten. Er zijn scampi's in de diepvries. Het is vrijdag, dus eet ik graag een vis- of zeeproduct. Niet uit religieuze overwegingen (mag je eigenlijk produkten van dierlijke oorsprong eten tijdens de vasten?). Gewoon, ik eet graag vis en probeer dat op vaste dagen in het menu te plannen.
Ik heb ook niet zoveel tijd, heb nog een vergadering vanavond en moet tegen 18.00 weer vertrekken.
Thuis besluit ik nog eens ten rade te gaan in mijn Aziatisch kookboek.Lang geleden, mijn wokbui is al lange tijd over. Maar goed idee: mijn oog valt op een simpel garnalenrecept, eventjes omrekenen met de Calculator: 5 propoints. Prachtig!

Het recept voor 4 personen:
1 zak diepvriesscampi's (1kg)
2 tenen knoflook, geperst
2 el arachide-olie
3 tl verse gemberwortel, geraspt (of diepvriesgember)
1 stengel bleekselderij, in stukjes
1 el zoete chilisaus
1 el sojasaus
2 el limoen/citroensap
1 tl suiker

Pelde scampi's en verwijder het darmkanaal. Meng de scampi's met de knoflook in een schaal (geen metaal).
Verhit 1 el olie in een wok. Roerbak gember, selderij en paprika tot ze zacht zijn. Schep ze in een kom. Verhit nog 1 el olie in de wok en roerbak de scampi's op hoog vuur tot ze gaar en roze zijn. Voeg groentemengsel, chilisaus, sojasaus, limoensap en suiker toe. Breng op smaak met zwarte peper. Warm het gerecht goed door en serveer met gekookte rijst.

Volgende keer een Mexicaans getint receptje, olé!

Geen opmerkingen: