woensdag 25 augustus 2010

Zon (oven) gedroogde kerstomaten


Met de gezondheid gaat het weer wat beter.
Helemaal de oude ben ik nog steeds niet, ik heb nog steeds pijn als ik te lang rechtop zit, maar ik heb zo langzamerhand genoeg van het onderuit gezakt in de zetel te liggen. Mijn rug- en schouderspieren beginnen trouwens te protesteren...

Nu ik elke dag thuis ben, heb ik ook tijd voor "trage" recepten. Recepten waar je niet veel arbeid voor moet verrichten, waar de oven het meeste werk doet, maar waar je wel in de buurt voor moet blijven.
De oven gebruiken om fruit en groenten te drogen, stond al lang op de planning. De ingrediënten waren voorhanden: kerstomaten, kerstomaten en kerstomaten. En aangezien ik (nog) geen marathontraining op het programma staan heb, was er ook iemand om een oogje op het drogen te houden.

Zongedroogde (ovengedroogde) kerstomaten.
Propoints: met moeite 1 voor de gehele bakplaat.

500g kerstomaatjes
1 el olijfolie
peper en (grof) zeezout
Italiaanse kruiden (oregano, basilicum, tijm,...)

Verwarm de oven voor op 80°C.
Snijd de tomaatjes doormidden en leg ze met het snijvlak naar boven op een met bakpapier beklede bakplaat.
Wrijf ze in met de olijfolie (ik deed het met een kwastje, volgende keer maak ik ze zonder olie)
Bestrooi ze met peper en zout en de kruiden.
Plaats in de oven en laat ze drogen gedurende (minstens) 2,5 uur (of langer). De oven kan eventueel op 100°C gezet worden, zorg er wel voor dat zeniet liggen te stoven.
Zet af en toe de ovendeur eens open zodat het vocht kan ontsnappen.
Als de tomaatjes gekrompen zijn en er gedroogd uitzien, zet de oven dan af, en laat ze afkoelen in de oven.

Ik bewaar ze gewoon in een Tupperware potje in de koelkast (maar lang bewaren hoeft niet als er liefhebbers in huis zijn...)

Geen opmerkingen: