donderdag 24 februari 2011

Gehaktbrood, een FlexiPointsklassieker



Herinner je je dit boek nog?



Beetje donkere foto, maar het is het eerste 365dagen kookboek. Nadien kwam er een nieuwe uitgave met nieuwe recepten, en toen was het Propoints programma er...
Het allernieuwste heb ik ooit gekocht als moederdaggeschenkje voor mijn moeder, zelf heb ik het niet... Er zijn kookboeken die me meer aanspreken momenteel (zoals de Italiaanse Klassiekers).
De favoriete recepten heb ik herrekend naar het Propointsprogramma. En één van die favorieten is juist ja: het gehaktbrood:

Gehaktbrood (8 Propoints, eigenlijk 7.5, maar voorbeeldige WW die ik ben.... rond ik af naar boven... en reken ik de ketchup niet...compromis heten ze dat...)
Voor 6 personen.

800g gevogeltegehakt
1 sjalot
2 knoflookteentjes
1 ei
2 el paneermeel (ik gebruik het paneermeel met paprika-peterselie)
1 kfl boter
peper en zout

Verwarm de oven voor op 175°C.
Pel de sjalot en de knoflook en hak fijn.
Meng het gehakt, paneermeel, ei, ui en knoflook. Kruid met peper en zout, eventueel wat Worcestershiresaus.
Kneed het gehakt in de vorm van een broodje en leg het in een beboterde ovenschotel.
Plaats 45 minuten in de oven.

Het gehaktbrood werd hier gegeten met aardappel-pastinaakpuree en "oosterse boontjes"
Diepvriesboontjes opgewarmd in een blikje tomatenblokjes met 1 kfl knoflookpuree en bijgekruid met peper en zout.

2 opmerkingen:

Tineke zei

Tiens, ik heb die net in de receptplanner ingevuld, en kom op 11 propoints per portie :-(

Renée zei

Hey Tineke, ik reken de recepten zelf uit, gebruik geen receptenplanner. Zal het nog eens nakijken.