vrijdag 4 maart 2011

Chocolate chip cookies (3 Propoints/ stuk)


Weer een receptje uit de "oude WW doos". ik ben in een vintage-bui...

In de mix (negeer de yoghurt, dat was een foutje)


120g margarine
180g bruine suiker (ik gebruikte een mix van lichtbruine en kandijsuiker)
1 el vanillesuiker
1 ei
260g bloem
1 snufje zout
1 kfl bakpoeder
70g pure chocolade (ik gebruikte de bakdruppels uit de Colruyt, de chocoladedruppels van Callebaut zijn even goed, of je kan zelf je chocolade fijnhakken... Ik niet, ik ben ongeduldig en lui...)

Meng de margarine, de suiker en de vanillesuiker en voeg het ei toe. Meng de bloem met het zout en het bakpoeder en roer dit door het margarinemengsel. Hak de chocolade grof (of gebruik de druppels) en schep deze door het deeg.


Probeer het deeg niet zo op te lepelen... ik heb al mijn wilskracht nodig om te weerstaan...


Schep met een eetlepel 25 deeghoopjes (of draai ze met de handen zoals ik deed, veel gemakkelijker!!) op een met een bakvel beklede bakplaat en bak ze 15 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.

25 hoopjes, tel maar na,ik heb de verleiding weerstaan....


De koekjes zijn door een jury van echtgenoten, kinderen en collega's geraakt. Ze zijn echt lekker, ik vind ze het lekkerst een dag nadien, dan worden ze zachter.
Smakelijk!


Oh, en mijn nieuwe favoriete winkel: Bioplanet in Leuven... De "biologische Colruyt". Heerlijke winkel, niet dat ik nu in extremen ga koken... Maar voor iemand die graag nieuwe dingen probeert en graag vegetarisch eet... Wekelijkse boodschappen zal ik er niet doen (beetje duur, beetje ver), maar af en toe zal ik wel eens langsgaan om te herbronnen en gerookte tempeh en chaithee te halen!
De buit:


Zoete aardappelen (mjam),
Bio-cruesli (Quaker banaan-cruesli blijft nog altijd favoriet na proeftest),
Biochocolade met muntvulling (kon het niet laten liggen),
Amandelmelk (veel over gehoord en gelezen, maar sojamelk blijft nummer 1),
Kokosolie (de nieuwe hype om mee te koken, eerste poging bij exotische kip viel enorm mee)
Pindakaas,
Linzen,
Tempeh, gerookt en baconstyle (vleesvervanger op basis van gefermenteerde sojabonen, de gerookte versie was heerlijk!! Bacon nog niet geprobeerd)
Wortelen (had ik nodig, wortelen worden verslonden in dit huis...)
Chai thee met anijs en kaneel (alleen voor deze thee rijd ik richting Leuven, heerlijk)

2 opmerkingen:

Tineke zei

Hmmmmmmmm cookies.... Kan maar beter niet maar naar de foto kijken, want ik heb de zelfbeheersing niet om er maar eentje van te nemen als ik ze gemaakt heb :-(

Renée zei

@Tineke: ze maken als je ze kan uitdelen nadat je er zelf eentje hebt genomen... mijn collega's zijn me altijd heel dankbaar :o), of ze invriezen, lukt heel goed met deze koekjes. Succes!