zaterdag 19 maart 2011

Veggie-burger na een namiddagje tuinieren



Deze middag is ons tuinierseizoen van start gegaan... De serre is nu écht in gebruik genomen, er zijn een 50tal zonnebloempitten de grond in gegaan (véél potjes) en die mogen nu groeien in de serre tot ze groot genoeg zijn om buiten te spelen. Van Gogh zou niet weten wat hij zag!


Verder steekt de rucola zijn kop al op, net als mijn ijspegels (witte radijsjes) en heb ik mijn Romeinse bindlsa gezaaid. De beste sla ooit, één hap neemt me direct weer mee naar Amerika en de fantastische Caesar Salad. Voor zover ik weet, vind je Romeinse sla enkel in Delhaize hier, dus kweek ik ze zelf en heb ik elke zomer iets om naar uit te kijken!

Na een namiddag tuinieren, heb ik niet veel zin om uitgebreid te koken, maar wel om lekker te eten. Er lagen nog hamburgers in de diepvries, er waren hamburgerbroodjes, de kids hadden hotdogworstjes en broodjes, dus we zouden een Amerikaanse avond houden! En indien mogelijk een gezonde Amerikaanse avond...

Hamburger met alles erop en eraan (1p., 10 propoints)

In de mix:
1 hamburgerbroodjes (50g)
1 hot chili burger van Damhert.
2 el ketchup
uien, gecarameliseerd in 1 kfl margarine (of olie naar keuze)
champignons, gebakken in tefal pan
langs de zijlijn: gestoomde boterboontjes (lijken beetje op frietjes, niet?)

De bereiding is heel simpel: begin met de uien, snij ze in ringen, verhit de olie of margarine in een anti-aanbakpan en laat ze eventjes op hoog vuur aanbakken en daarna draai je het vuur zachter tot ze heerlijk goudbruin en zoet worden. Voeg eventueel wat water toe (2 el, dan checken of er meer nodig is) en laat langzaam verder garen. Het gerecht heeft wat "babysitten" nodig, maar ondertussen kan je aan de slag met de champignons.
En dan krijg je dit:

Mmmmmm

De hamburger bakken, de boel opstapelen, flinke klodder ketchup.... Smakelijk!

Ik had nog nooit de veggie-hamburgers geprobeerd van Damhert, maar deze chiliversie was echt lekker. Niet te pikant (ik hou niet van té pikant), stevig en smaakvol. Veel beter dan hun worstjes! Ik koop ze zeker nog.
Voor de niet vegetarische symphatisanten onder ons: de echtgenoot heeft zijn rundshamburgers gekregen. Ik gebruikte vaak de 100% rundshamburgers uit de diepvries in Lidl (en altijd gemakkelijk om in huis te hebben), nu had ik er mee uit de Colruyt (slagerij)

Geen opmerkingen: