vrijdag 18 maart 2011

Zalmtaart met ricotta



Een tijdje geleden probeerde ik nog eens een WW-recept uit de oude doos uit. (Ik ben druk bezig alle oude boekjes en recepten die ik toch nooit zal maken, mee te geven met het oude papier).
De zalmtaart met ricotta zag er heel lekker uit. Vooral de ricotta sprak me aan, ik kan ricotta zo uit het doosje eten, ik koop het dus niet vaak, té verleidelijk...

Zalmtaart met ricotta (voor 6 personen, ong 7 Propoints)

2 koffielepels olie
1 rol kant- en klaar kruimeldeeg (het originele recept gebruikte brikdeeg)
200 g gerookte zalm
150 g ricottakaas
1 el kappertjes
enkele lente-uitjes (heb ik vervangen door rode ui)
3 el verse dille (hier was het gedroogde dille)
geraspte schil van 1/2 citroen
2 eieren
100 ml magere melk
peper en zout.

Verwarm de oven voor op 180°C.

Leg het kruimeldeeg (met het bakpapier) in een ronde ovenschaal/taartvorm.

Doe de in stukjes gesneden zalm, de verbrokkelde ricotta, de gehakte kappertjes, de fijn gesnipperde ui, de dille, citroenschil, de lichtjes losgeklopte eieren en de melk in een kom en meng. Breng op smaak met peper en zout voorzichtig met het zout, ik had iets teveel gebruikt, de zalm wordt nog zouter als hij in de oven staat).
Giet het zalmmengsel voorzichtig in de taartvorm.



Bak de taart ongeveer 35 minuten in de oven tot de zalmvulling gebakken is.(Probeer ondertussen de rest van de ricotta niet op te eten... Ik heb geprobeerd... Maar het is niet gelukt...)
Snijd de taart in stukken en serveer met een rauwkostsalade en een partje limoen.

Een leuk alternatief als vervanging van de boterhammen in het weekend. Ik denk dat je ze ook kan invriezen, maar hier bleef er niks meer over om in te vriezen...


Vandaag besefte ik ook dat de loopmicrobe in alle kracht toeslaat. ik moest iets regelen in het Mobistar Center, niet zo ver van mijn werk. Ik zag er wel een beetje tegenop om dat stuk met hakken te lopen, en deze ochtend kreeg ik een idee: waarom sportplunje niet aantrekken en gewoon joggen naar daar (misschien werd ik dan ook sneller geholpen door de zweetlucht :o). Dus deze middag eventjes om en weer gejogd, een 4 km in de benen, ongeveer 3 ActivityPoints.
En die zullen gebruikt worden voor dit:



Oma had een verrassing bij Snack a Jacks... Heerlijke rijstwafels, spijtig genoeg enkel te vinden in Nederland.
De chocoladeversie telt 2 Propoints voor een wafel (met heerlijke stukjes chocolade erin)
De caramelversie telt maar 1 Propoint per wafel en het is net popcorn!
De zakjes kaas en paprika zijn 3 Propoints

Heerlijk, Midsomer Murders, een caramelrijstwafel, of misschien wel 2 en het weekend kan beginnen!!!

Geen opmerkingen: