zaterdag 18 juni 2011

Venkelslaatje


Soms zegt een foto meer dan 1000 woorden....
En als ik deze foto zie moet ik veel moeite doen om mijn 3 babyvenkels in de tuin geen illegale groeiversnellers toe te dienen zodat ze morgen al in de pan kunnen worden gehakt.

In tegenstelling tot de rest van de familie ben ik een venkelliefhebber, vooral zijn rauwe anijssmaak is favoriet.

Het oorspronkelijke idee komt van Gordon Ramsay uit zijn "Gezond met Ramsay". In zijn recept worden ook tuinbonen gebruikt (maar die waren nog druk aan het groeien... voor de geïnteresseerden: je kan ze ook kopen bij O'Cool).
En ik was die dag niet zo hongerig dat ik zelfs een poging tot "bord dresseren" heb gedaan... (Binnenkort schrijf ik me in voor "Komen Eten"....hahaha)


Salade met venkel, doperwten en tuinbonen (9 Pp)

Voor 1 persoon

1/2 tot 1 venkel
1 hardgekookt ei (2 Pp)
100g tuinbonen (gekookt, eventueel tweede velletje afgehaald) (1Pp)
120g erwten (diepvries, gekookt)(3Pp)
50g parmaham (2Pp)

Dressing:
1 kleint teentje knoflook, gepeld, geperst
1 tl fijne kristalsuiker of zoetstof
1 tl citroensap
1 tl mosterd
1 kfl olijfolie (1Pp)

Snijd de onderkant van een venkelknol en verwijder de grove buitenste bladeren. Snijd de knol in de lengte in tweeën, snijd de helften in zo dun mogelijke plakken met een mandoline of een scherp mes.
Snijd het ei in plakjes of in 4 stukken.

Bak de parmaham even krokant in een antikleefpan (een tefal pannenkoekenpan is hier ideaal voor).
Voeg de erwten en tuinbonen toe aan de venkel. Leg het ei erop en verkruimel de parmaham erover

Meng de ingrediënten voor de dressing in een kommetje en breng op smaak met peper en zout.

Giet de dressing over de salade en geniet!

Geen opmerkingen: