zaterdag 15 oktober 2011

Stoofpotje van kip en chocolade (ja! chocolade)

Het is herfst, en dus tijd voor stoofvlees, sudderpotjes en heerlijke loopjes in het bos. Hoe spijtig ik het altijd vind dat de zomer achter de rug is (maar dat was hij eigenlijk in juli al), merk ik elk jaar dat de herfst ook wel iets heeft.



Pompoenen en herfstframbozen! Ooit hoop ik genoeg bessen te hebben om massa's confituur te maken, of een bessentaart te bakken... Als ik snel genoeg ben dan, de meisjes schrokken ze naar binnen.

Joggen in de herfst is ook veel aangenamer, ik loop niet graag als het te warm is (daar hebben we ook niet echt last van gehad deze zomer) en de herfstkleuren zijn zo mooi.
Ik heb ook een nieuwe training toegevoegd aan mijn loopschema: intervaltraining. Ik word begeleid door een vroegere sportleraar, en krijg zo toegang tot hoogtechnologische snufjes:

Mijn professioneel bijgehouden trainingsschema...
En een looppiste die meer beschouwd kan worden als hindernissenbaan, ecologisch verantwoord, want er groeit zelfs mos op!
Doel van deze zelfpijniging: sneller worden en een 10km lopen in 1 uur (houdig PR op 10 km 1u8min).
Even vermelden dat een vriendin van mij haar eerste marathon gelopen heeft in 3u46min!!! Proficiat V.!!! Ik hoop mijn eerste ooit te eindigen binnen de 5 uur...

Maar terug naar belangrijker zaken, intensief trainen vergt een uitgebalanceerde voeding (en wat troost als trappen afdalen na bovengaande training niet zo vlot meer gaat).
Het stoofpotje is pittig van smaak (mijn mening, maar ik houd niet zo van pikante gerechten). Het is zoals alle stoofpotjes lekkerder de dag nadien en is ideaal om in te vriezen.

Stoofschotel met kip en chocola (6 personen, 10Propoints)
Naar een recept uit "Boodschappen"



750g trostomaten (had ik niet, dus 1 doos gepelde tomaten)
50g boter of margarine
4 kipfilets
Zout en peper
2 uien, gesnipperd
2 teentjes knoflook, gesnipperd
1 1/2 kfl kaneelpoeder
1 kfl gemalen koriander
1/2 kfl chilipoeder
30 g pure chocolade
100 ml water
1 kippenbouillonblokje
75 g rozijnen
100 ml slagroom (ik gebruikte de Ballade so light)
100 g cashewnoten

Pel de tomaten (of open het blik gepelde tomaten).
Verhit de boter in een wok, en bak de kip bruin, kruid met peper en zout.
Haal de kip uit de pan. Doe de uien, knoflook en kruiden in de wok en bak ze licht. Voeg de tomaten, chocolade, water en bouillontablet toe. Laat even doorkoken. Voeg de rozijnen toe.
Snij de gebakken kip in blokjes en roer deze door.
Laat 30 min sudderen op een laag vuurtje.
Rooster de cashewnoten in een droge pan en schep ze door de kip net voor het opdienen.
Smakelijk!

Voedingswaarde zoals gevonden in het boekje:
eiwit: 22g
vet: 25g
koolhydraten: 17g
Kcal: 380

Geen opmerkingen: